Catatan Myazarra

Catatan Myazarra

Sunday, September 22, 2019

Krisis Penampilan Umur 40an

Seminggu dua ni...entah kenapa rasa serba tak kena apabila mengenakan pakaian. Sama ada baju kurung, seluar dan blouse, tudung, kasut, handbag dan segala-galanya yang ada pada wanita.
Mungkinkah ini yang dikatakan krisis umur 40an.

Ketika berbaju kurung, dah mula rasa warna macam tak kena. Tudung pun dah tak tau nak pusing or belit macam mana lagi. Rasa semuanya tak kena untuk digayakan. Walaupun ada suami dan anak-anak gadis yang sudi memberi komen, tapi macam tak yakin dengan komen yang diberikan. Seolah-olah komen diorang ni tak jujur. Walhal diri sendiri yang dah tak ada keyakinan diri untuk berpenampilan.

Maka, aku pun google lah kot-kot ada web yang sudi memberi panduan gaya penampilan yang sesuai dengan umur 40an ni. Tapi semua macam tak menepati. Lebih kepada pengalaman orang seperti aku juga.

Kenapa jadi begini? Aku dah mula rasa macam makcik-makcik je bila masuk fitting room untuk cuba pakaian. Perasaan tu rasa down bila lihat orang yang seusia aku berpenampilan menarik. Aku ni masih tercari-cari penampilan yang sesuai dengan usiaku yang 46 tahun ini. Kalau ikut pada bentuk fizikal, bukanlah sesuatu yang sukar untuk aku mendapatkan apa-apa pakaian di pasaran. Bentuk tubuh kecil, saiz maintain M, kulit cerah. Tapi kenapa rasa macam tak kena je. Pernah juga kena perli dengan suami, "Aii...tak kan nak kena ke London baru ada yang berkenan.."

Mana tidaknya, semua yang ditunjukkan tak berkenan. Mungkinkah aku terikat dengan peraturan suami yang antaranya melarang aku memakai pakaian berwarna merah terang, tudung mesti menutup dada, handsock, tudung berdagu dan berstokin adalah wajib, baju mesti longgar dan labuh, seluar mesti gelap dan setiap kali bersiap untuk keluar, suami akan suruh aku pusing 2-3 kali depannya untuk memastikan ciri-ciri berpakaian menepati kehendak syarak. Ye lah, dosa aku nanti dia yang akan tanggung.

Mungkinkah itu salah satu sebab aku jadi kurang berkeyakinan untuk berpenampilan. Atau aku yang kurang ilmu dalam hal-hal fesyen ini. Atau aku memang sudah tua.......????








No comments: